"Sedikit dan mencukupi adalah lebih baik daripada banyak tetapi melalaikan "

You Don't Have To Be Rich To Travel Well

Trip to Hanoi Day 2

Hai...Selamat pagi semua,

Hari ini masuk hari yang ke dua kami di Hanoi. Vietnam. Seperti biasa diawal pagi aku sudah bangun menunaikan solat subuh dan breakfast sandwich yang aku bawa dari Malaysia. Hari ini kami akan meneruskan perjalanan ke Halong Bay. Untuk persediaan ke sana, kami membawa bekal siap-siap. Ini kerana makanan yang disediakan untuk lunch didalam cruise adalah tidak halal dan meragukan.  Untuk mengelak dari kebulur, better kami packing siap2 makanan untuk dimakan sepanjang one day trip ini.

Untuk pengetahuan semua, Hotel ini ada menyediakan breakfast dengan pelbagai menu. Terus kami terjah untuk melihat menu tersebut. Ianya amat membuka selera kami namun niat untuk makan terhenti seketika. Terfikir tetang kehalalan makanan tersebut. Last-last kami hanya makan buah-buahan sahaja. Ok lah..boleh mengalas perut gak.

Seperti yang dijanjikan, kami menunggu tour guide datang menjemput untuk ke Halong Bay. Waktu yang dijanjikan adalah dalam pukul 8.00 pagi. Menurut pihak Hotel, tour guide terlebih dahulu akan mengambil tourist disetiap hotel dibandar Hanoi bermula pukul 8.00 pagi. Oleh itu, kami hanya standby sahaja time tu. Tepat pukul 8.20 pagi, aku terlihat seorang lelaki muda datang menuju ke Hotel kami. Sah lah dia yang akan membawa kami ke Halong Bay.

Jarak antara hotel ke tempat bas mengambil masa perjalanan dalam 5 minit. Ini kerana bas tersebut hanya lalu dijalan utama sahaja. Pagi-pagi lagi kami sudah berpeluh mengejar lelaki yang terlalu laju berjalan untuk mendapatkan bas tersebut. Mengah kami dibuat nya. Fuhhh...

Halong Bay
  • Merupakan destinasi pelancongan yang paling popular di Hanoi.
  • Memakan masa perjalanan hampir 3 jam sejauh 160km dengan menggunakan kereta atau bas.
  • View yang teramat lah cantik yang mana ditengah-tengah laut ada banyak bongkahan batu yang kehijauan timbul dalam pelbagai bentuk.
  • Untuk ke tempat bongkahan batu itu, perlu menaiki cruise yang ala-ala pelayaran ditengah laut.
  • Aktiviti yang boleh dibuat didalam cruise adalah makan tengahari, bersantai, rehat, menghirup udara laut, merasa angin laut dan yang penting mengambil gambar.
  • Dikunjungi oleh ramai pelancong luar terutama dari England, UK, Thailand, Japan Korea dll negara.

Jom kita teruskan perjalanan ke Halong Bay dengan menaiki bas. Sebaik sahaja menaiki bas, aku tergaman seketika. Ini kerana didalam bas tersebut 100% terdiri daripada pelancong asing yang datang dari pelbagai bangsa dan negara. Hanya kami sahaja yang yang berbangsa melayu, beragama islam dan memakai  tudung. Emmm...tak kisah lah yang penting perjalanan kami selamat.

Seperti biasa, sebaik sahaja bas berjalan, tour guide memainkan peranannya dengan memberi taklimat serba sedikit berkenaan Hanoi dan Halong Bay. Dengar jer lah.

Dalam pertengahan jalan, kami stop di satu tempat perhentian untuk berehat, makan, buang air dan yang penting kami dihidangkan dengan lukisan yang sangat cantik dan kreatif yang dilukis oleh rakyat vietnam yang kurang upaya. Terpegun aku sekejap dengan kretiviti mereka ini. Mereka buka melukis menggunakan pencil / water color tetapi mereka menggunakan benang yang pelbagai warna. Tenunan yang halus ini amat luar biasa cantiknya namun harga yang dijual adalah sangat mahal dan tidak mampu bagi aku yang warga marhein ini untuk membelinya.

Sebahagian lakaran dan tenunan yang dibuat.

Gambar ini boleh mencecah RM4000.00 tidak termasuk frame...fuhhh

Akhir nya pada pukul 12 tengahari kami sampai ke destinasi Halong Bay dan telah berkumpul di Tuan Chau International Marina. Di sini anda bolehlah pergi ke toliet siap-siap. Ini kerana apabila berada didalam cruise tempat untuk membuang airu amat sukar sekali, So kurang-kurangkan minum air yer.

Disini lah pintu masuk untuk menaiki cruise dan menagmbil tiket. Kami tidak perlu berbuat demikian kerana ini semua termasuk dalam pakej yang telah kami bayar cuma menunggu arahan seterusnya dari mereka.

Ini adalah tiket untuk menaiki cruise dan menjalankan aktiviti-aktiviti lain.

Suasana di jeti Halong Bay

Ini lah cruise kami. Walaupun tidak mewah namun ianya amat selesa dan cantik sekali. Kalau mahu yang mewah, ongkos mesti lebih lah...
Antara menu-menu yang terhidang untuk lunch.

Mereka memang tidak sediakan menu untuk orang muslim. Kami hanya makan kentang goreng, sayur dan buah yang agak sahih kehalalanya TETAPI minyak apa yang dipakai yer....terfikir sejenak. emmm....

Makanan yang lain hanya telan liur jer lah.

Jom tonton suasana di ruang makan dalam cruise

Ini adalah pemandangan dari luar cruise...jom tonton

Salah satu yang menarik padangan adalah "Kissing rock"

Aktiviti menaiki perahu dan kayak.

Selain menaiki cruise, kami dibawa ke satu tempat khas untuk merasai naik perahu yang didayung oleh seorang wanita vietnam. Aktiviti kayak ada disediakan untuk pelancong yang pandai dan mahir mengemudi dalam mengemudi  kayak tersebut.

Bagi kami yang tiada kemahiran untuk berkayak disediakan perahu ini untuk menyusuri lautan yang dikelilingi oleh bongkahan batu-batu yang besar. Oleh itu, pengaliran air dikawasan ini adalah agak tenang tanpa ombak dan lebih selamat. Kami digalakkan memakai baju safety first untuk keselamatan bersama.

Suasana tempat menaiki perahu

Ditengah-tengah lautan. Memakai baju keselematan bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.

Bergambar didepan cruise sebelum bergerak ke lokasi yang seterusnya.

Ini adalah suasana jeti dimana tempat aktivi menaiki perahu dan kaya dilakukan.

Gua Thien Cung

Merupakan gua yang paling popular dan cantik di Halong Bay yang terletak di Dau Go Island. Ia terbentuk dari beribu-rabu tahun dahulu dan didalamnya banyak dipenuhi oleh stalacmites dan stalactites.

Memasuki ke gua ini umpama macam mendaki bukit. Sebelum sampaike pintu gua, kami perlu menaiki beberapa anak tangga sehingga ke level 3. Justeru itu dinasihatkan supaya memakai kasut yang bersesuaian apabila datang ke sini.

Gambaran map - menunjukkan perjalanan dari bawah sehingga ke puncak.

Perjalanan pun bermula

Level yang ke 3. Bergambar dahulu sebelum masuk.

Suasana didalam gua
Didalam gua - pelbagai bentuk batu yang wujud dan banyak berupa binatang, orang dan alam.

Sehingga lah kami sampai ke puncak dan ini lah pemandangan hasil dari pendakian tersebut

Lagi view di puncak.

Video - semasa turun dari gua

Anonymous said...

Macam mana ambil tour guide ni dan berapa cost bagi tour guide

Tintazai said...

Kami ambil tour guide dari pihak hotel.